De oer-Hollandse pieper vs. de superfood zoete aardappel - Bedrock
#nutrition - Lena Bril

De oer-Hollandse pieper vs. de superfood zoete aardappel

Verrassend: de gewone aardappel bevat zelfs meer kalium, fosfor, magnesium en eiwit dan de zoete aardappel

Peggy Kuiper

Stamppot, patat en het klassieke ‘agv-tje’: wij Hollanders zijn dol op aardappels. Health goeroes beweren dat de aardappel zorgt voor overgewicht en diabetes. De zoete aardappel zou daarentegen een ‘superfood’ zijn.

In aardappels zit veel zetmeel en ‘snelle koolhydraten’ waar je dik van zou worden. Boeken als de Voedselzandloper geven het advies de aardappel te vervangen door de zoete aardappel. Maar wat zijn precies de voordelen van de zoete aardappel ten opzichte van de normale aardappel? Moeten we de gewone aardappel uit ons voedingspatroon bannen voor een gezond en slank lijf?

Suikerpiek van piepers

De gewone aardappel heeft een hogere glycemische index dan de zoete aardappel. De glycemische index is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten door het lichaam worden verteerd en opgenomen in het bloed. Voeding met een lage glycemische index geeft een minder hoge suikerpiek en zal er voor zorgen dat je langer verzadigd bent. De gewone aardappel wordt vaak geclassificeerd als een product met een hoge glycemische index, als wit brood. De gewone aardappel wordt daarom vaak weggezet als ongezond. Een dieet dat hoofdzakelijk bestaat uit koolhydraatrijke voeding met een hoge glycemische waarde is één van de oorzaken van diabetes en obesitas.

Zoete aardappel als gezonder alternatief?

Hoe zit dat dan met de zoete variant? De zoete aardappel is een knolgewas en geen familie van de aardappel. De knol zorgt niet voor een piek in de suikerspiegel en bevat daarnaast meer vitamine A, B6 en C, die vaak geroemd worden om hun anti-oxidante werking. Daarnaast zitten er ook meer vezels in een zoete aardappel dan in een gewone aardappel. De zoete aardappel helpt dankzij haar lage glycemische index en hoog vezelgehalte bij het afvallen omdat je langer een verzadigd gevoel zult hebben.

Toch valt er veel af te dingen op de aanname dat de gewone aardappel ongezonder zou zijn dan de zoete variant. De gewone aardappel heeft veel goede eigenschappen. Ook de pieper bevat veel vitamine C, B, en daarnaast zelfs meer kalium, fosfor, magnesium en eiwit dan de zoete aardappel. Op grond van de voedingswaarden kun je dus niet concluderen dat de zoete aardappel gezonder is dan de ordinaire aardappel.

1

Bereidingswijze is key

Ook is de glycemische index niet zo’n simpele maat als het lijkt. Deze is namelijk sterk afhankelijk van twee factoren. Ten eerste wordt de glycemische index beïnvloed door de bereidingswijze. Wanneer je een aardappel kookt, is de glycemische index veel lager dan wanneer je ‘m in het frituur gooit. Een gebakken zoete aardappel heeft bijvoorbeeld een hogere glycemische index dan een gekookte aardappel. Ten tweede verandert de glycemische index op het moment dat andere voedingsmiddelen worden geïntroduceerd. De glycemische index van een aardappel stijgt wanneer je deze met vette en bewerkte producten eet. Eet je naast een aardappel een stukje vlees en groente, dan is de glycemische index veel lager.

En nu?

Zowel de Hollandse pieper als de zoete aardappel passen prima in een gezond dieet. Het zijn tenslotte onbewerkte producten zoals Michael Pollan het zou zeggen. Beiden bevatten veel vitamines, anti-oxidanten en vezels en zorgen voor een goed verzadigd gevoel. Het is wel belangrijk op welke manier je de gewone aardappel eet. Het liefst gekookt, in combinatie met (magere) eiwitten en groenten. Op die manier kun je prima aardappels eten en slank blijven. De frietjes met mayonaise kan je wel beter laten staan. Daarentegen zijn de zoete aardappel frietjes een absolute aanrader.

Nog steeds niet overtuigd? Lees hier waarom je altijd zoete aardappels in huis moet hebben. Toch zin in de vertrouwde Hollandse piepers? Probeer deze crispy aardappels met knoflook uit de oven.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Groenten nemen de plek van vlees in (en millennials zorgen hiervoor)

Een pleidooi: Waarom je juist wél vlees en vis moet eten

Het paleo-dieet: Een simpele uitleg van de inmiddels populaire manier van eten

Calorieën tellen? Daar kun je beter mee stoppen