Superfoods exotisch? Helemaal niet: 7 superfoods uit eigen land - Bedrock
#nutrition - Ilse Beekhof

Superfoods exotisch? Helemaal niet: 7 superfoods uit eigen land

Vroeger was er eten. Nu is er eten dat food heet.

Superfoods hoeven niet onnodig duur, onbekend of verbouwd in het Andesgebergte te zijn. Sterker nog: in onze eigen bodem vind je diverse producten die je gerust als superieur kunt kwalificeren.

‘Vroeger was er eten. Nu is er eten dat food heet. Anders dan anders. Beter. Super.’ De Keuringsdienst van Waarde besteedde een paar uitzendingen aan de producten die ‘super zijn voor alles, een supergoede handel bovendien.’ Het programma concludeerde dat het een marketingterm is voor exotische producten met vermeende gezondheidsvoordelen. Terwijl iets dat super is helemaal niet van ver hoeft te komen.

In een supermarkt orakelde een caissière over boerenkool: ‘dat zit dus vol mineralen en antioxidanten. Je kunt het stampen en blenden. En als je het in de oven gooit, krijg je chips.’ Vermoedelijk heeft zij deze boodschap aan al haar klanten verkondigd, want later werden meisjes in truien gespot met daarop ‘kale.’ Dit verwees niet naar een ontbrekende haardos.

Boerenkool to the people dus. Maar wat biedt onze bodem nog meer? We vroegen Jolijn Pelgrum, van de blog en het gelijknamige boek Vegadutchie, ons zeven ‘superfoods’ uit eigen land voor te schotelen.

Zuurkool1

Zuurkool

Gefermenteerde wittekool dus. Je maakt het zelf door wittekool met zout te bestrooien en dit in een glazen pot te laten gisten, waardoor er melkzuurbacteriën vrijkomen. Geen zorgen, dit zijn goede bacteriën. Die heb je hard nodig als je bijvoorbeeld net klaar bent met een antibioticakuur. Ook is zuurkool rijk aan antioxidanten en vitamine C. Zeelui namen het vroeger al mee op reis om scheurbuik te voorkomen. Aye aye, sir!

Zeewier

Zeewier

Om even in de nautische sferen te blijven: zeewier! Zeewier filtert niet alleen onze wateren, ook voert het schadelijke stoffen af uit onze lichamen. Verder is het rijk aan jodium, ijzer, calcium en vitamine B12, waar vegetariërs meer dan eens een tekort aan hebben. Fijn dat we dit gewoon uit de Oosterschelde kunnen hengelen. En een goede reden om onze tanden met regelmaat in een Dutch Weed Burger te zetten.

Boekweit1

Boekweit

Boekweit is een pseudograan. Dat betekent dat het geen echt graan is, en daarmee ook geschikt is voor mensen met een glutenintolerantie. Ondanks dat het licht verteerbaar is, houdt boekweit je van alle granen het langst verzadigd. Het is rijk aan koolhydraten, mineralen, eiwitten en heeft het een grote bindingskracht. Daarmee is boekweit bijzonder geschikt voor misschien wel de beste uitvinding van de mens: de pannenkoek.

Peterselie1

Peterselie

Zoek niet langer naar het klavertje vier, struin de buurt af naar een bosje peterselie. Waarschijnlijk zal het geluk snel tot je komen, want peterselie vind je in overvloed en gezondheidsvoordelen zijn er net zoveel. Dit plantje werkt ontstekingsremmend, bindt zich aan giftige stoffen in je lijf en voert ze af. Plukken dus die peterselie. Ook als je een date hebt, want peterselie rekent zelfs af met mogelijke knoflookwalmen.

Haver1

Haver

Och, haver. Wij lusten er wel pap van. Maar ook koeken, cakes en pannenkoeken. Haver doet het zelfs prima als vervanger van broodkruim in je burger. Haver is van nature glutenvrij, houdt je bloedsuikerspiegel op pijl, verlaagt je cholesterol en verzadigt. Dat betekent: minder vreetaanvallen en een stabiel gewicht. Ook zorgt haver voor een stabiele bankrekening, het is spotgoedkoop.

Peulvruchten1

Peulvruchten

Toegegeven, een bruine boon is lang niet zo sexy als een gojibes. Toch zitten er net zoveel voordelen aan. Bonen, erwten en kiemen bevatten veel B-vitamines, voedingsvezels en mineralen. Maar vooral: eiwitten. Peulvruchten zijn daarom perfecte vleesvervangers. Een portie van honderd gram vlees kun je makkelijk vervangen door vijfenzeventig gram peulvruchten. Gezond eten is ineens een peule-you get the joke.

Plantaardige melk

Plantaardige melk

Melk de witte motor. Right. Koemelk bevat veel zuren en onttrekt daardoor zelfs stoffen uit je botten. Het is dus beter om je vitamines en mineralen uit plantaardige melk te halen, waar ook een hoger percentage calcium in zit. Schuim je cappuccino dus eens op met amandelmelk. Of roer rijstemelk door je ontbijt. Daar zit bovendien ook magnesium in. Let er trouwens wel op dat er geen suiker aan het product is toegevoegd. Over motors gesproken.

Zo zie je maar dat je voor superfoods niet verder hoeft te kijken dan je neus lang is. Ook een heel salaris stukslaan is niet nodig. Met deze zeven producten kun je zelfs aan het eind van de maand nog wat overhouden.

Handig, want het is natuurlijk wachten op de eerste peterselietruien.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

5 makkelijke recepten voor heerlijk en gezond water (zo kom je wel aan die 2 liter)

gebouwen

Gebouwen moeten gezonder (en niet alleen duurzamer)

Waarom ik stopte met mijn koffie-detox (het is minder ongezond dan veel mensen denken)

Gespot door de redactie: hulpmiddelen om je goede voornemens écht vol te houden

De Amethist bowl: een originele variant op de populaire acai bowl

Wat wij kunnen leren van de gezonde keuzes van topchef Donal Skehan

We hebben een eigen sapje!