Slapeloosheid: Ik lig er wakker van - Bedrock
#psychology - Josephine Kay

Slapeloosheid: Ik lig er wakker van

De beste slaaprituelen voor een goede nachtrust

Sella Molenaar

Ik slaap al zo lang ik me kan herinneren slecht. Omdat het elke nacht raak is, ben ik het inmiddels gewend. Ik vergeet zelfs dat het niet normaal, of in ieder geval niet gezond voor je, is. Het valt me pas weer op als iemand bij me blijft slapen. Dit omdat die arme bedpartners vervolgens ook de halve nacht wakker liggen omdat ik lig te draaien.

Maar wat weten we eigenlijk over slaap? Waarom slaap ik slecht, en lig jij heerlijk acht uur straight in dromenland? Mark Traa van Quest onderzocht wat er ‘s nachts tijdens het slapen met ons gebeurt. “Vanaf het moment dat je ’s ochtends wakker wordt, neemt de productie van adenosine in je hersenen toe. Adenosine is een stofje dat doezelig maakt. Hoe later op de dag, hoe meer het de werking van de hersencellen beïnvloedt,” aldus Traa. Hebben mensen die slecht slapen dan te weinig adenosine? Als het avond wordt krijgt dit stofje support van melatonine. De slechte slapers onder ons weten meteen wat dit stofje is. Je kunt namelijk bij elke drogist melatonine-pilletjes vinden. Neem er een paar en je voelt je hoofd iets zwaarder worden zodat je vredig weg zakt. Maar, als je het niet toelaat, gebeurt het tegenovergestelde, en lig je vervolgens klaarwakker in je bed.

Tips & tricks

Het is verleidelijk om naar de chemische oplossing te grijpen om wat shut-eye te krijgen. Maar in plaats van voor de homeopathische kalmeringsmiddelen of de oude vertrouwde slaappil te kiezen, zijn onderstaande opties wellicht eerst het proberen waard.

Let op wat je eet

Een nieuw onderzoek van de Journal of Clinical Sleep Medicine ontdekte dat wat we eten veel invloed heeft op ons slaappatroon. Als je meer voeding die rijk is aan vezels eet, en minder suikers en verzadigde vetten eet, val je twee keer zo snel in slaap. De onderzoekers ontdekten dat met slechts één dag slechter eten de deelnemers slechter sliepen.

Drink minder alcohol

Ook al denken veel mensen dat ze heerlijk slapen na een avondje stevig doordrinken, bewijst onderzoek van The Stanford Center for Sleep het tegendeel. Alcohol is een verdovingsmiddel dat je zenuwstelsel verdooft, waardoor je eerst lekker slaperig wordt. Zodra de alcohol in je lichaam minder wordt, kun je verward wakker worden. De deelnemers van het onderzoek die beschonken gingen slapen hadden minder REM(Rapid Eye Movement)-slaap en werden vaak wakker. Interessant weetje: vrouwen blijken hier meer last van te hebben dan mannen.

Sport

Misschien voor de hand liggend, maar toch goed om even bij stil te staan. Kelly Glazer Baron van de Northwestern University deed hier verschillende experimenten naar. “Ik deed een test met mensen die last hebben van slapeloosheid. Ze moesten drie keer per week 30 minuten sporten. Wat bleek? Ze sliepen hierdoor 45 minuten langer én gaven aan dieper dan normaal te hebben geslapen.” Maar je moet wel geduld hebben. Het kan namelijk twee tot vier maanden duren voordat je echt resultaat boekt. Op de vraag waarom het zo lang duurt is helaas (nog) geen antwoord.

Sleep

Mediteer

Ja, daar is ‘ie weer. Probeer elke avond voor het slapen gaan minstens 5 minuten te mediteren. Geen idee waar je moet beginnen? Probeer een van Bedrock’s meditatiesessies in samenwerking met Tijn Touber. En hier lees je over de wetenschappelijk bewezen redenen waarom mediteren goed voor je is.

Leg een notitieblokje naast je bed

Vaak liggen we ‘s nachts wakker door de vele gedachtes die door ons hoofd razen. Als je een notitieboekje naast je bed legt, kun je al die gedachtes (ik moet morgen écht dat artikel af hebben, ik moet die openstaande rekening niet vergeten te betalen) opschrijven. Zo hoef je je er op dat moment niet druk om te maken. Een andere manier om de ervaringen van de dag achter je te laten is om een dagboek bij te houden. Niet zo’n ster met de pen? Keel’s Simple Diary is een heel handig boekje waar je al je hersenspinsels in kwijt kan.

Vermijd het schermpje

Bijna iedereen doet het: voor het slapen gaan nog even je mail, Facebook of Instagram checken. Dat kun je beter niet doen. Onderzoek toont aan dat het blauwe licht van je scherm de aanmaak van melatonin tegenwerkt. Als je 6,5 uur naar je scherm kijkt, wordt je melatonin-aanmaak twee keer zo lang onderdrukt dan wanneer je naar een groen scherm kijkt. Tip: vervang een lamp thuis met een rood lampje. Mocht je ‘s nachts toch wakker worden om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan, verstoort het rode licht je nachtrust minder dan wanneer je een fel licht aan doet.

Snooze niet

Hoe heerlijk is het als je nog even op Snooze kunt drukken als de wekker gaat? Maar volgens de arts Robert Rozenberg werkt snoozen juist averechts. Door te snoozen verstoor je de slaapfase waar je je op dat moment in bevindt. Als je die extra slaap-minuten pakt, kun je last krijgen van chagrijnig zijn, cognitieve stoornissen en is je aandacht ver te zoeken.

Tot slot, een paar verrassende oorzaken van slapeloze nachten.

Je tandpasta is te minty

De geur van pepermunt is verfrissend. Zodanig verfrissend dat je er misschien van wakker ligt. Dit onderzoek toonde aan dat mensen die 11 minuten in een kamertje pepermunt roken, minder goed in slaap konden vallen dan diegenen die niets roken gedurende die 11 minuten.

sleep11-2
Sella Molenaar

Volle maan

Onderzoekers aan de Universiteit van Gothenburg in Zweden ontdekten dat mensen gemiddeld 20 minuten per nacht minder sliepen wanneer er een volle maan was. Het scheelt dat je maar één keer per maand last hebt van dit weerwolf-probleem.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Josephine Kay

Josephine is Head of Content van BEDROCK. Ze is Brits-Nederlands en uit zich het liefst via woord en geschrift in beide talen. Ze heeft als online editor gewerkt voor Vogue en Glamour en was tot voor kort lifestyle editor voor KLM’s Holland Herald. Ze is op een never ending zoektocht naar innerlijke rust, geluk, liefde en balans (bier en bitterballen vs. groene sapjes en powerballs).

Meer Bedrock

biologische planten

Gespot door de redactie: biologische planten en een retreat in Italië

De vier mooiste en groenste plekken van Kaapstad en omstreken

lente in huis

Zo haal je de lente in huis met deze simpele tips

Method

Gespot door de redactie: kleurrijke schoonmaakproducten en een intieme app

klaarwakker

Overdag moe, maar klaarwakker als het tijd is om te slapen? Dit is de oorzaak

tips en to do's

Gespot door de redactie: handgemaakte sieraden en een nieuw zuivelmerk

sokken dragen bed

Het bewijs is er: sokken dragen in bed zorgt ervoor dat je beter slaapt