7 natuurlijke energy boosters - Bedrock
#care - Monique van den Boomen

7 natuurlijke energy boosters

Met deze simpele tips is je energie niveau zo weer op peil (zonder E-nummers, suikers of cafeïne)

Zet dat blikje cola of die zevende kop koffie maar neer. De energie die je lichaam daarvan krijgt is maar van korte duur en is niet bevorderlijk voor je gezondheid. Je kunt dus beter voor een duurzame optie gaan om die vier uur dip tegen te gaan. BEDROCK geeft je zeven open deuren voor meer energie die door de wetenschap zijn onderbouwd.

Drink voldoende water

De European Food Safety Authority (EFSA) raadt aan om voldoende water te drinken. Per dag heb je 2 liter water nodig, dit komt neer op ongeveer 8 glazen. Als je niet voldoende drinkt, kan dit ervoor zorgen dat je uitgedroogd raakt. Vermoeidheid is een van de symptomen van uitdroging. Dr. Lawrence E. Armstrong, professor aan de Universiteit van Connecticut, heeft hier verschillende onderzoeken naar gedaan. Hij stelt dat het voor iemand die de hele dag achter een computer werkt net zo belangrijk is om voldoende te drinken als dat voor een marathonrenner is. Volgens hem merken we pas als we dorst hebben als we al voor 1 of 2 procent uitgedroogd zijn. Het is dus belangrijk om regelmatig een glas water te drinken.

Kies voor eiwitrijke voeding

Wanneer je kiest voor een blikje energydrink krijg je direct een oppeppend effect door de suiker en de cafeïne die er in zit. Op zo’n moment kun je echter beter kiezen voor eiwitrijke voeding. Denk bijvoorbeeld aan kip of peulvruchten als linzen en noten. Wanneer jouw voeding meer eiwitten bevat zal dit je langere tijd voorzien van energie. Het Merck Manual medisch handboek legt uit hoe dit precies zit: “Eiwitten zijn complexe moleculen, je lichaam heeft meer tijd nodig om deze af te breken. Het gevolg hiervan is dat eiwitten je langzamer, maar gedurende langere tijd, voorzien van energie dan koolhydraten.” Je hebt er dus meer profijt van.

Zoek de buitenlucht op

Zonlicht doet je goed. De zon zorgt ervoor dat je lichaam vitamine D aanmaakt, waardoor je je minder vermoeid voelt. Het is net als zonne-energie, maar dan voor je lichaam. Volgens een studie van de Universiteit van Newcastle zorgt vitamine D ervoor dat je spieren efficiënt werken en je energielevel een boost krijgt. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D, zoek daarom de buitenlucht op. (Je kunt het natuurlijk ook als excuus gebruiken om die zonvakantie te boeken)

Zorg voor planten in je (werk)omgeving

Volgens een onderzoek van de Agrarische Universiteit van Noorwegen zorgen planten in je omgeving ervoor dat je jezelf minder vermoeid voelt. Planten filteren de lucht en zorgen ervoor dat jij schone lucht inademt. Het heeft een positieve invloed op je gezondheid en het zorgt ervoor dat je meer energie krijgt.

Natuurlijke energie booster

Ga sporten

Sporten zorgt ervoor dat je jezelf vitaal voelt. Volgens Patrick O’Connor, onderzoeker aan de Universiteit van Georgia, krijg je door sporten meer energie. Als je uitgeput bent is een work-out misschien wel het laatste waar je aan wilt denken, maar een fysieke inspanning zorgt er juist voor dat je jezelf minder uitgeput voelt. Sta in de ochtend eerder op en ga een baantje zwemmen of een rondje lopen. Je hebt de rest van de dag profijt van dit energieke gevoel en je zult merken dat je productiever bent.

Stimuleer je hersenen

Als je sneller gaat nadenken, zorgt dit ervoor dat je jezelf energieker gaat voelen. Dit is gebleken uit een onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Psychological Science. Door bijvoorbeeld sneller te lezen of door te brainstormen met een groep, gaat je brein sneller werken, waardoor je meer energie krijgt.

Lach

De universiteit van Nebraska-Lincoln heeft een onderzoek gedaan naar de invloed van humor op je energieniveau. Uit het onderzoek is gebleken dat je meer energie krijgt wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar een grappige video. Hierbij 10 grappige baby video’s zodat je het meteen kunt uitproberen.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Monique van den Boomen

Monique is bezig met haar master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam en versterkt het team als tekststagiaire. Als ze niet aan het schrijven is, is ze in de keuken nieuwe recepten aan het uitproberen. En o ja, ooit wil ze nog een boek uitbrengen.

Meer Bedrock

5 makkelijke recepten voor heerlijk en gezond water (zo kom je wel aan die 2 liter)

gebouwen

Gebouwen moeten gezonder (en niet alleen duurzamer)

Zonnepanelen

Zonne-energie: wat is er tot nu toe bereikt en wat kun je zelf doen?

Waarom ik stopte met mijn koffie-detox (het is minder ongezond dan veel mensen denken)

Dit zijn de tien duurzaamste steden ter wereld

Gespot door de redactie: hulpmiddelen om je goede voornemens écht vol te houden

Vanaf 1 januari rijden elektrische treinen in Nederland 100% op groene stroom