Verslaafd aan stress? 5 natuurlijke manieren om af te kicken - Bedrock
#mind - Josephine Kay

Verslaafd aan stress? 5 natuurlijke manieren om af te kicken

Zo verlaag je jouw cortisolgehalte

Britt Celeste

Stress! Haal ik die deadline wel? Waarom heb ik back-to-back afspraken in mijn agenda staan? Mijn vlucht vertrekt over een uur en ik sta nog in de file. Allemaal gedachtes die door je hoofd razen als je een stressaanval hebt. Probeer deze 5 simpele methodes om je stressniveau te verlagen…and don’t forget to breathe.

Lavendel en rozemarijn

De geur van lavendel en rozemarijn ontspant. De Meikai University in Japan testte het speeksel van mensen die vijf minuten non-stop aan lavendel en rozemarijn, wat vaak wordt gebruikt in aromatherapie, roken. Wat bleek? Het cortisolgehalte (het stresshormoon) van de onderzochten verminderde aanzienlijk.

Specificeren

Uit onderzoek blijkt dat als je ergens specifieks aan denkt, je stress-level verlaagt. Dus, als je merkt dat je over van alles en nog wat aan het malen bent, is het handig om een onderwerp te kiezen waar je over na gaat denken. Bijvoorbeeld, waar wil je naartoe op vakantie? Is dat Zuid Afrika? Wat ga je daar dan doen? En met wie ga je? Wil je duiken met haaien, of vooral luieren op het strand? Voordat je het weet verdwijnt de stress als sneeuw voor de zon.

5 trucs om stress niveau te verlagen F

Ik ben superwoman!

Uit recent onderzoek van Harvard University blijkt dat power posing meteen de verhouding van stoffen binnen je lichaam verandert. Door letterlijk een paar minuten sterk in je schoenen te staan stijgt je testosteron-gehalte met 20%, terwijl de hoeveelheid cortisol langzaam vermindert.

Lach

Chantal van de Kragt is psycholoog en heeft de opleiding voor lachanimator bij Dr. Madan Kataria gevolgd. Volgens haar ontspant lachen de spieren. Dit zorgt ervoor dat er een grotere bloedtoevoer naar alle spieren in het lichaam plaatsvindt. “Lachen reduceert het niveau van de stresshormonen epineprine en cortisol. Door te lachen sluit je vanzelf al vele omgevingsfactoren uit die tot stress kunnen leiden. Tijdens het lachen inhaleer je ook meer zuurstof dan gewoonlijk. Volgens Dr. William Fry van Standford University staat 1 minuut lachen gelijk aan 10 minuten oefenen op een roeimachine. Oftewel, lachen stimuleert het hart en de bloedcirculatie en is minstens zo goed als elke doorsnee aerobics oefening”

Neem een massage

Wil je van het (te hard) kloppende gevoel in je borst af? Een onderzoek dat werd verricht voor de Journal of Anesthesia toont aan dat een rugmassage ervoor zorgt dat je hartslag significant rustiger wordt. Het onderzoek van Louisiana State University Health Sciences Center ondervond dat de hartslag van de onderzochten die gemasseerd werden gemiddeld 10,8 kloppen per minuut minder was dan bij diegenen die niet werden gemasseerd.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Josephine Kay

Josephine is hoofdredacteur van BEDROCK. Ze is Brits-Nederlands en uit zich het liefst via woord en geschrift in beide talen. Ze heeft als online editor gewerkt voor Vogue en Glamour en was daarna lifestyle editor voor KLM’s Holland Herald. Ze is op een never ending zoektocht naar innerlijke rust, geluk, liefde en balans (bier en bitterballen vs. groene sapjes en powerballs).

Meer Bedrock

prestatiemaatschappij

Harder, better, faster, stronger: waarom het altijd meer moet in deze prestatiemaatschappij

voldoende rust nemen

Voldoende rust nemen is zó belangrijk (en dit is waarom)

stress

Met deze tips zul je beter met stress kunnen dealen

nieuwe luxe

Zo kun je jezelf kalmeren na een stressvolle ervaring

seks met jezelf

Seks met jezelf kan stress tegengaan (en meer redenen waarom het goed voor je is)

vloeken

Wanneer vloeken wél goed voor je is

Stress

Is stress misschien toch positief? (als je verliefd bent ervaar je ook een soort ‘stress’)